söndag 10 januari 2010

Vargarna skjutna i Skånes Djurpark

Det var som jag anade igår att vargarna i Skånes Djurpark blev skjutna efter att ha smitit ut.

Jag ska villigt erkänna att jag inte vet  mycket om hur vargen fungerar när ledarhonan försvinner ut utöver det jag läst i media nu, som tycks ha varit fallet här, men ser ingen direkt anledning att betvivla vad djurskötarna där säger, att de inte hade mycket att välja på än att skjuta eftersom det blev för stor oro där.

Att sen varghatare tar det som intäkt för att alla vargar är farliga och att det är därför inte bara människorna i parken behövde köras ut, utan även vargarna behövde avlivas är naturligtvis inte oväntat, om än fel. Lika lite som att människor ska vara i vägen när man väljer att skjuta, lika lite ska djurparksuppfödda djur sättas ut i det vilda. Det gör man inte med mindre kontroversiella djur som älg eller rådjur heller, eftersom de inte har en sund syn på människor.

Istället borde de kanske själva fundera på vad som händer om man skjuter ledarhonan när man, som det var under den gångna vargjakten, inte vet vilka vargar man skjuter mot. Risken borde vara att man får vargar som är vilsna och i högre utsträckning inte uppför sig som anses vara normalt. Är det inte kontraproduktivt att skjuta då?

Dock hoppas jag på att det går att avgöra om det finns någon som har slarvat, eller om det verkligen stämmer att en varg som vill ta sig ut ur sitt stängsel verkligen gör det och att det inte finns någon mänsklig faktor eller konstruktionsfel som ligger bakom det hela.

Möjligen kan jag tycka det är lite märkligt att det händer just nu, efter den mest infekterade diskussionen om varg genom tiderna...

Edit Nu skrivs det, som jag i och för sig tror nämndes innan, att vargarna sköts för att de rev andra djur. Det ter sig logiskt i mina ögon att man inte bara är rädd om vargen, utan även alla andra djur. Det var trots allt inte en renodlad vargpark.

Jag fick en kommentar till ett tidigare vargrelaterat inlägg som jag väljer att kopiera in här, för er som befinner er närmare storstan än vad jag gör:

Den 17 Januari kl 14:00 ska en manifestation hållas på Mynttorget i Gamla Stan i Stockholm!
Det är ytterst viktigt att vi är många den dagen. Jag ber om hjälp här. Även om DU inte kan komma kanske du känner någon som kan? Ni som är med i FaceBook kan använda er av linken nedan.
Klicka på länken eller kopiera den och sätt in den i ditt adressfönster och bjud in mer folk, uppmana dom att i sin tur bjuda in fler. Så att stafettpinnen förs vidare hela tiden.
http://www.facebook.com/event.php?eid=263619581162&ref=mf#/event.php?eid=243959427594&index=1  

Har ni frågor så maila till vargmanifest@gmail.com.
Media ab ab ab svd svd svd svd dn dn sds sds dag kb nsk nsk nsk nsk skd skd skd skd skd hd hd hd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar