söndag 3 januari 2010

Bergvärme - borrningen i bilder

Jag skrev tidigare om bergvärme och hur den fungerar bäst när det är kallt och torrt, som idag med -15°c på morgonen, än när det är fuktigt och betydligt varmare.

I grund och botten är jag dock oerhört tacksam för att vi tog oss råd med den, för fy fan vad vi vedeldningsovana människor i detta hus frös de första nätterna förra året, då det var nästan lika kallt som nu. Så jävla trist det var att behöva gå upp i ett svinkallt hus och ändå efter många försök inte riktigt lyckas få upp värmen ordentligt hur vi än gjorde.

Visserligen gick det bättre efter några veckor när vi efter teorin om "fail and error" lärt oss något mer om både hur man ska elda ved och hur man inte alls ska göra det, och att värmen i detta hus definitivt kunde försvinna rätt snabbt härifrån också. (Vilket senare visade sig till stora delar bero på att det inte fanns en enda fönsterlist i något av fönsterna).

Även om jag till viss del är emot rot-avdraget, så var det bara att svälja principerna och skaffa det mest ekonomiska och mest miljövänliga för vår del, på sikt, och inse att vi har för låg inkomst i den här familjen för att kunna tacka nej till de cirka 25 000 kronor vi får tillbaka. (Det jag hänger upp mig på är att det bara gäller privathushåll och inte flerbostadshus eller de som bygger hus, och bara hantverkares jobb, vilket gör att en rätt stor andel av befolkningen i Sverige ställs utanför).

Jag som inte alls kan såna här saker egentligen tyckte det var intressant att se hur de gjorde för att installera och borra för bergvärmen och vi hade tur i oturen då det var för mycket vatten i berggrunden i vårt hus, så de fick borra två hål, på sammanlagt 185 meter, istället för ett på "bara" 140 meter.

Det gav dessutom lite spektakulära bilder.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar