måndag 4 januari 2010

Blodmjöl kan hjälpa

Jag läser om hur kaniner är ett problem bland gravarna i min gamla hemstad Malmö eftersom de äter upp blommorna på gravarna, och hur både planterade blommor och begravningsblommor riskerar att ätas upp direkt.

Det enda jag känner till så här på rak arm som kan hjälpa på kyrkogårdar, där man inte direkt kan sätta upp och gräva ner nät kring växtligheten är blodmjöl, som man kan strö ut runt det man vill skydda.

Nackdelen är dels att det behövs göras om när det regnat och att kaninerna lär få svårt att hitta någon annan mat på kyrkogårdarna, eftersom de i någon mån är instängda och inte har lika lätt som i "vilda naturen" att förflytta sig till andra ställen med mat. Det kan göra att hungern gör att de ignorerar blodmjölet, om alla gravar får det.

Dessutom så blir det garanterat mer uppätet på de gravar som är utan blodmjöl...

De ställena jag jobbat på de senaste åren har dock vildsvinen varit ett mycket större problem och något jag önskar att jägare och politiker ägnade mer kraft åt än de få och jagade vargarna som det skrivits så mycket om de senaste dagarna...

Förra arbetsplatsen blev ca 200 kvm gräsmatta uppbökad av en eller ett par vildsvin. Det tog mig 2 1/2 arbetsdag att få igen det så det såg hjälpligt ut och jag kunde alldeles säkert gjort något nyttigare de dagarna...

Jag vet inte om det syns så väl på bilderna jag tog för ett drygt år sen med den gamla kameran, men en jordfräs hade inte kunnat göra det bättre kan jag ju säga... Man fick bita ihop och försöka vara glad åt att det var i framtida gravkvarter och inte där det redan fanns gott om gravar.



Mer media sds

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar