tisdag 5 januari 2010

Bristen på rovdjur är ett problem

Jag skrev igår om hur jag bor på landet och vill ändå ha en vargstam värd namnet.

Diskussionen fortsätter idag i media, och det är svårt att se någon anledning att ändra åsikt, trots långa och välformulerade kommentarer till ett annat inlägg om vargen mot min åsikt.

Min förhoppning är att de politiker som står bakom den här sett till tagna hänsyn konstiga jakten får ta sitt ansvar vid nästa val, som exempelvis Carlgren, och bli utan makt.

Sanna Rayman argumenterar även hon på ett relativt vettigt sätt, vilket jag inte alltid tycker med tanke på vilken sida hon står på politiskt sett, när hon skriver att de som bo på landet och de som bor i storstan borde byta bostadsort med varandra för att förstå varandras problem.

Men som jag sa innan så bor jag på landet och är ofta i skogen och jag har bott vid Fridhemsplan, Kungsholmen, Stockholm samt i gamla staden i centrala Malmö, i ett av den stadens fulaste hus, Caroli City-huset. Med svenska mått mätt vet jag för- och nackdelarna med både landet och storstad, och ändå trivs jag bäst där jag är nu :) Även om vargen som var här i höstas kommer tillbaka och har en flock med sig.

Det vore bättre om man insåg att bristen på rovdjur är ett problem oavsett vilken del av naturen man befinner sig i. Det är inte bara i havet det behövs rovdjur för att få ekosystemet att fungera så bra som möjligt...

Det vore bättre om jägarna som är emot vargens existen brydde sig mer om djur som ger faktiska problem, och som skadar och dödar människor. Som älgen eller vildsvinen som förstör betydligt mer och för fler människor än vargen. Men eftersom den är mer svårjagad så tycks den vara mindre intressant att jaga, vilket är konstigt eftersom jag trodde att jakten till viss del var en sport, där man som i alla sporter vill ha lite motstånd.

Sen är jag den första att beklaga att folk hotar andra människor, oavsett om det är jägare som blir hotade eller de som är emot jakten. Problemet ligger i huvudsak hos politikerna som tagit beslutet ifråga. Frågan om djur som i princip är utrotningshotade som art i Sverige är för allvarlig för att göras ett jippo av.

Mer media hd smp kb kb dn dn dn svd svd dag dag hd sds  nsk

3 kommentarer:

  1. Bra inlägg. Det finns fler argument att öka vargstammen: http://www.sciencedaily.com/releases/2009/11/091102085819.htm

    SvaraRadera
  2. Ja jag bor ju också ute i skogen nu och har flera hundar. Iofs så vill jägare ofta framhålla att vargar minsann tagit sällskapshundar också, inte bara jakthundar. Men åtminstone i ett fall med en vargdödad sällskapshund så var det en hund som ägarna brukade släppa ut att gå sina egna promenader i skogen - det måste ju alla fatta att det är skitdumt, så gör man inte, och det är dessutom olagligt att låta hunden ränna runt hur som helst. Jag misstänker att det även i andra fall där sällskapshundar dödats av varg handlar om hundar som rännt runt vind för våg, även om ägarna inte törs erkänna detta.

    Jag är inte ett dugg rädd för att mina egna jycks ska råka illa ut. Jag tränar bruks med dom, en av hundarna kör sök och kan skickas ut att springa (okopplad) i skogen och leta efter gömda människor. Men då är vi ju inom ett begränsat område som "vallats av" innan, och hunden är max femtio meter ifrån mej hela tiden. Jag har väldigt svårt att tro att nån varg liksom på pin kiv skulle rusa in i sök-rutan och knipa hunden när han håller på och letar.

    Jag förstår att det känns jobbigt för jägare som har som sin absolut största hobby att jaga med lösdrivande hund, att dom kanske inte kan köra den jaktformen i framtiden om vi ska ha mycket varg i Sverige. Jag förstår att det känns jobbigt för dom att deras hundraser, som funnits väldigt länge, kommer att dö ut eller förändras till oigenkännlighet om jaktformen som dessa raser alltid har avlats för försvinner. Jag skulle känna likadant om jag inte längre fick träna bruks av en eller annan anledning, och om dom hundraser jag har skulle dö ut. Men vad jägarna INTE verkar fatta, är att det är ett rätt smalt sär-intresse det handlar om. Det är vissa hund-raser och en viss form av hund-hobby som hotas - inte hela vårt samhälle.

    SvaraRadera
  3. Jag kan bara hålla med dig och din kloka kommentar Dvärghunden! Och jag är glad att du verkar vara en av de hundägare som tar sitt ansvar!

    Fredrik - Tack!

    SvaraRadera