måndag 4 januari 2010

Jag bor på landet och vill ha en varaktig vargstam!

Jag skrev om konstig retorik av vargexpert tidigare, vilket var lite förvånande...

Jag är mindre förvånad, även om retoriken där är lika konstig, när privatpersoner resonerar konstigt och är emot vargens existens och verkar fortsätta tro att det bara är storstadsbor som är emot vargen.

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen: Jag bor inte i någon storstad, utan i utkanten av en liten by med några hundar invånare och närmaste granne är den skog som en varg under hösten passerade förbi i och befann sig i under en vecka.

Jag är ofta i skogen, som den orienterare jag är, både när jag tränar och tävlar.

Och tro det eller ej: Jag vill ha en verklig vargstam även så långt ut som i södra Småland där jag befinner mig.

Argumentet som han lyfter fram säger jag, även det ytterligare en gång, är man rädd om sina hundar och katter och för att vargen ska ta dem så håller man dem kopplade eller inomhus. Det gör framförallt att de klarar sig undan det som oftast dödar dem: trafiken. Som aldrig någon tycker vi ska stoppa, beskjuta eller utrota, trots att den dödar fler än alla svenska rovdjur ihop.

I övrigt noterar jag att det bara finns två vettiga partier i det här landet, miljöpartiet och vänsterpartiet, som är emot jakten. Något jag dessutom hoppas att ledningen i båda partierna reflekterar över för att inse att det är en fråga som engagerar många och som kan få fler av de väljare de två mindre partierna hos de Rödgröna kan behöva.

Sossarna i denna frågan är onekligen en besvikelse och det förklarar Sahlins njugga hållning, som jag skrev om tidigare...

Så jag hoppas verkligen att planteringen av varg blir av, även om jag, som jag sa innan, tror det först när jag ser det...

För de som vill finns det en enkät hos Expressen om vad man anser om vargjakten, som jag tycker att alla som är emot jakten ska rösta i!

dag

2 kommentarer:

  1. Håller helt och hållet med dig. Bra jämförelse med trafiken. Den här jakten är sorglig. Jag fattar inte hur det kunde gå igenom. Skamligt.

    /Elinor

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också det är märkligt, men jag tror fortfarande att det är politiska hänsyn till några få särintressen.

    SvaraRadera