måndag 4 januari 2010

Allt fler skickas i graven utan begravning

Allt fler skickas direkt i graven, utan ceremoni, vilket upprör.

Jag har aldrig jobbat där en sån begravning genomförts, även om jag vet att det gjort det på några av de kyrkogårdar där jag jobbat tidigare.

Jag minns däremot att ex-sambon hade en släkting som ville begravas utan ceremoni. Frågan är varför man inte ska få göra det, om man inte vill?

Om man är av åsikten att livet att absolut slut vid döden så är frågan för vem man ska ha ceremonin, när varken de anhöriga eller den avlidna vill ha det? Ska vi ha det för att många andra tycker det är ett konstigt sätt av begrava någon på? 

Personligen tycker jag att man främst ska lyssna på den avlidnes vilja, och sen på de anhörigas, som förhoppningsvis vet och respekterar den dödes vilja.

2 kommentarer:

  1. Att främst lyssna till den avlidnes vilja tycker jag definitivt är rätt. Jag tror också att även om det kostar lite pengar och kan kännas "onödigt" för vissa, så är det bra för de anhöriga att få ett officiellt slut, och faktiskt uppmärksamma att man nu begravt en människa som verkligen har fått betyda något för en själv.
    // Magnus

    SvaraRadera
  2. Frågan är då vad man gör om det är en människa som inte har betytt något bra för en?

    SvaraRadera