fredag 8 januari 2010

Varmt på jobbet trots -17°c...

Jag skrev om kylan i morse och om hur den biter sig fast och påverkar på många sätt, inte bara jobbet.

Farhågorna besannades i viss mån, även om kyrkan inte var iskall, men kall nog att göra att besökarna behöll kläderna på. Jag tror det var 16°c inne när värmen stått på för fullt under ett drygt dygn, och med begränsade resurser och kallt utanför var det omöjligt att få upp den högre. Det lär bli chockräkningar även för vår lilla församlings del, och jag minns från förra året att elförbrukningen var märkbart mycket högre på grund av kylan och jag blir inte förvånad om det blir så i år igen.

Å andra sidan så fick vi slita rätt hårt för att alls få jorden och sanden att släppa ur jordbingen, eftersom det hade fryst fast på alla fyra sidor + botten. Det enda som hjälpte var spett och spade, vilket gjorde att allt tog en bra stund längre att alls få klart. Dessutom såg det inte ut som den vanliga jordkullen ovanför, utan snarare som om någon slängt dit små block av sand och jord, vilket inte såg så värst bra ut... men vi slapp definitivt att frysa ute, utan fick jobba oss varma :)

Nu lär visserligen växtligheten få vila lite när det blir så här kallt, med snö ovanpå, vilket jag egentligen tror är bra, betydligt bättre än att det blir varma vintrar som det varit i många år.

Men till skillnad från förra året när det var kallt och lite snö, så har det dessvärre inte någon effekt på fästingarna, som jag gärna hade sett som en djurart som hade fått dö ut mer eller mindre helt och hållet...

Även om det hotar med att bli ännu kallare i helgen så ska jag verkligen försöka ge mig ut för att springa i morgon innan jag jobbar, även om det är aldrig så j-vla kallt... Det går ju inte att vara så mesig som fotbollsspelarna i England att man ställer in sin motion ;)

Hoppas också jag får tummarna ur och fixar ett par pjäxor till skidorna så jag i vart fall kan åka skidor en gång denna säsongen, som jag nämnde för några dagar sen...

Mer media svd svd svd svd svd svd dn kb hd hd hd kb

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar